• Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • Instagram
  • Youtube

Monday 21 September 2015

Memahami Mata Wang China - Chinese Yuan (CNY)

By Akmal Khuns

September 22 , 2015 -  Great wall of china adalah salah satu impian untuk mendaki di salah satu keajaiban dunia yang menajubkan. China juga merupakan negara terbesar dia asia dan mempunyai banyak daerah serta perbezaan bahasa . Mata wang china tidaklah mahal tetapi membeli belah di China mungkin pengalaman yang tak dapat dilupakan jika berjumpa dengan peniaga yang memaksa pelanggan untuk membeli barang mereka dan tandas awam dekat China amat menjijikan berdasarkan pengalaman kawan aku .  :-



Untuk pengetahuan anda untuk mendapatkan CNY 1 = RM0.67 . Mata wang China meningkat sedikit jika dibandingkan tahun sebelum untuk dibandingkan dengan nilai ringgit Malaysia .




Jadi begitulah rupa duit syilingnya :-
Penggunaan nya sama seperti duit Malaysia cuma nilai sen malaysia hanya setakat 5 sen ataupun sebelum 1 sen tidak di guna pakai lagi manakala duit 1/2 Jiao(Sen) adalah amat jarang sekali . 

Selesai .

Macam mana pula nak tukar duit Malaysia ke China  ? Bank , Pengurup wang berlesen(money changer) dan banyak lagi . Bergantung pada tempat juga selalunya di KLIA , bank lagi mahal . Cari di pasaraya yang tak mewah contohnya mydin , tesco ada money changer selalunya lagi murah . Pandai pandai lah bezakan baru berbaloi nak melancong . 

 .Kalau dekat money changer tu akan ada tulis bahagian JUAL dan BELI dan sudah semestinya bahagian jual lebih mahal dari beli . 
Jadi bandingkan beberapa tempat masa nak BELI duit , lagi rendah lagi banyak dapat .
Jikalau ade duit lebih lepas melancong tengok bahagian BELI, lagi tinggi nilai beli lagi banyak duit kita dapat balik . Paham ?

JUAL
Contoh (1) kita nak dapatkan CNY 1000 x RM0.70 = RM 700

Contoh (2) kita nak dapatkan CNY 1000 x RM0.75 = RM 750

so pilih contoh (1) iaitu tempat yang jual harga mata wang tersebut dengan lebih murah .

BELI
Contoh (1) baki duit CNY 55 x RM0.60 = RM 33
baki duit yang kita dapat cuma RM 33

Contoh (2) baki duit CNY 55 x RM0.50 = RM 27.50
baki duit yang kita dapat cuma RM 27.50

so pilih contoh (1) iaitu tempat yang beli harga mata wang tersebut dengan lebih mahal .

Kesimpulannya , melancong ke China kena ada kawan pandai berbahasa China baru selamat nak membeli belah tak lah mereka boleh terus menipu .

Tamat .






1 comment:

  1. Angpao in Indonesia, Malaysia, Brunei, Southern Thailand, Singapore is called Duit Tiongkok/Duit Tionghoa or Sampul Hijau Tionghoa/Tiongkok or even Duit Raya Tiongkok/Cina.The Malay Equivalent is Duit Raya and Chinese call it Lekpao, an opposite of the angpao.

    ReplyDelete

Contact

Get in touch with me


Adress/Street

Malaysia

Phone number

+(60) 17 661 6145

Website

www.akmalkhxns.blogspot.com